Tuesday, July 24, 2012

Daging Masak Black Pepper Ala Mango Chili


Pergh pergh pergh......

Semalam dengan jayanya memasak daging black pepper ala-ala Mango Chili kat Wangsa Walk tuh. Ini semua gara-gara laki aku mengidam itu ini mengalahkan budak kecit. Nasib baik aku tak puasa semalam. Boleh la lari-lari pergi carefour beli daging. Ya Allah, kenapalah mahal sangat daging tuh? Minggu lepas aku pergi harga daging import lagi murah dari local, tapi semalam yang import dari mahal dari local. Ape kes??

Tapi disebabkan impian si suami yang mahukan si isteri memasak lauk berkenaan walaupun aku tak pernah masak sebenarnya lauk tuh. Sebelum pergi beli barang basah, google dulu resepi yang berkenan di hati, buat check list, angkut beg, start enjin, chowww....

Niat di hati nak masak ala-ala macam ni........

Picture credit to google

Tapi bila versi aku jadi macam ni.........

Buruk betul gamba henpon aku nih

Tapi dia punya rasa tak banyak beza. Aku punya lagi sedap kot! Hahahaha.... Rupenya senang je masak lauk ni. Campak-campak je siap. Kalau la ku tahu sebegini mudahnya, sumpah aku tak makan dah kat Mango Chili tuh. Makan sepinggan dah 10 ringgit. Ni aku modalkan sepuluh ringgit boleh makan 2, 3 orang.  Kalau letak kerabu manga dah sebijik macam kat Mango Chili.

So kawan-kawan ini adalah resipi daging masak black pepper version Puan Ayu punya

Bahan-bahan :

1 biji bawang besar yang kaler kuning tu. Kalau tak suka yang itu, guna bawang besar yang biasa pun boleh
3 biji bawang putih yang diketuk 
Daging lembu hiris nipis-nipis *kuantiti ikut suke korang*
1 biji cili capcicum *kaler pun ikut suke nak hijau ke, merah ke, kuning ke*
1 sudu sos tiram *untuk rasa dan pekatkan kuah*
Garam
Serbuk pasti sedap / secukup rasa
Serbuk black pepper *kuantiti pun ikut suke*
Minyak masak untuk menumis


Kaedah :

- Gaulkan daging dengan garam dan serbuk pasti sedap/secukup rasa.Kalau nak seasonkan last-last  nanti pun boleh jugak. Ikut cara memasing ye
- Kalau rasa daging lembu tu liat, rebus sampai empuk
- Panaskan minyak, masukkan bawang putih yang dah diketuk tadi sampai naik bau
- Masukkan daging tu gaul sampai separuh masak
- Masukkan bawang besar, cili capcicum dan sos tiram
- Kalau nak kuah banyak, masukkan air
- Masukkan serbuk black pepper 
- Ejas rasa ikut suke korang. Kalau nak masin tambah garam, kalau nak manis tambah gula
- Yang ni optional - letak daun bawang 
- Dah siap! tak sampai 10 minit dah siap

Semalam mintak review dari husband dia ckp marvelous weh... Kembang punggung si isteri ni. Lain kali boleh masak lagi.

Selamat mencuba!

*ketika menulis entry ini, perut pun berkeriut*

0 Komen sikit-sikit sudah:

Post a Comment