Thursday, June 16, 2011

Rutin Baru

Since I've been talking alot about pregnancy, bermula dari semalam telah memulakan rutin baru bagi menyiapkan diri untuk pregnant. 


1) Start eating healthy food. Memandangkan aku ni pemalas nak masak, so I eat Subway for lunch. Tadi tengahari ingatkan nak cari salad kat KFC tapi dah tak jual eh? Nak beli kat Wendy's mahal kot,kat Subway pun macam mahal. So makan burger Subway tapi letak sayur banyak-banyak.


2) Makan folic acid. Hahaha.... I know folic acid sepatutnya untuk ibu yang dah mengandung tapi aku ada terbaca 2,3 artikel yang  mengatakan wanita yang hendak mengandung DIGALAKKAN untuk makan folic acid.


3) Makan vitamin. Since terlalu banyak jenis vitamin yang ada kat farmasi tu so aku decide makan multivitamin je. Sekali telan je walaupun aku sedar ada sesetengah nutritious yang tak cukup dalam multivitamin tu tapi bagi aku better than nothing kan?

4) Yang ni susah sikit nak buat. Kurangkan minum caffeine. Rutin aku setiap hari bancuh satu tumbler air panas beserta 2 peket instant coffee. Bersamaan minum 2 cawan kopi setiap hari. Mulai saat ini harus kurangkan kopi sebab ada artikel yang mengatakan minum banyak caffeine boleh menyebabkan keguguran. Kalau nak minum pun sikit-sikt je. Ok?

5) Yang ni tak start lagi, rasanya malam ni baru nak buat. EXERCISE Yo'll! Ada la dua bulan aku tak pergi gym, badan pun rasa berat je. Kelmarin mintak permission hubby nak pergi gym tapi beliau tak bagi. So semalam berdating dengan beliau dan beliau meluahkan kebimbangan beliau terhadap perkembagan fizikal si isteri lalu membenarkan si isteri pergi ke gym. Yahoooo!

UPDATE : Tujuan exercise di sini ialah untuk mendapatkan berat badan yang ideal. Bukan sahaja pada exercise, tapi perlu juga menjaga diet yang seimbang. Do you know kalau seorang wanita itu terlebih / terkurang berat badan susah nak mengandung? I have a friend, actually one of my best friend yang tak boleh pregnant disebabkan oleh obesity. Tapi tak semua wanita gemuk mengalami masalah yang sama ikut nasib masing-masing. In my friend's case, doc cakap lemak-lemak kat area perut telah menindih saluran vagina yang menyukarkan aliran sperm ke dalam vagina. In fact, obesity juga menyebabkan hormon badan kita tak stabil dan menyukarkan seseorang itu untuk pregnant. But guys, tak perlu la exercise berat-berat such as weight lifting ke, pecut ke, buat yang light-light je takut dalam perut tu ada baby kang lain pulak jadinya. Ok?


6) Kena usaha dengan lebih gigih bersama encik suami *ngeh ngeh* dan banyakkan berdoa kepada Allah SWT. 


7) Ada tips lain tak? Entah, aku tahu yang itu je...Kalau ada tips lain, marilah share.


Bye!





2 Komen sikit-sikit sudah:

ELLY said...

yg psl folic asid tu mmg btul...ada kwn dah try & mmg dah pragnent ;) semoga b'jaya & thanks for the tips...mmg b'guna...

Noor Azura Ayu said...

Ada tips lagi kte share sesame ok!

Post a Comment